تأثیر نور بر سلامتی انسان

چگونه نور بر احساس ما تأثیر می گذارد و چرا باید برای روشنایی خانه هایمان برنامه ریزی کنیم؟ در مورد آن در این مقاله بخوانید.

تاثیر نور بر سلامت انسان کابلچی

به گفته دانشمندان، میزان نور در طول روز یکی از عوامل موثر بر رفاه انسان است. از بهار تا پاییز که روزها طولانی است، نور خورشید فراوان است و میزان رضایت از زندگی افزایش می یابد، به راحتی می توان متوجه آن شد. همه چیز با آمدن زمستان تغییر می کند. باید بدانیم که درست مانند نور طبیعی، نور مصنوعی نیز بر احساس ما تاثیر دارد.

 

آیا می دانستید که …؟

نور باعث تولید سروتونین می شود که به هورمون شادی معروف است و ملاتونین که خواب و بیداری ما را تنظیم می کند. کاهش میزان نور باعث نوساناتی در سطح کورتیزول – هورمون استرس – می شود که باعث می شود احساس خواب آلودگی کنیم. اینها تنها جنبه های زندگی ما نیستند که تحت تأثیر نور قرار می گیرند. نور از متابولیسم انسان پشتیبانی می کند و به ما کمک می کند وزن سالمی داشته باشیم. همچنین چشمان ما را در حالت خوبی نگه می دارد.

نور طبیعی و مصنوعی

خبر خوب این است که پویایی نور روز را می توان تا حد قابل توجهی با استفاده از نور مصنوعی بازسازی کرد. وقتی نور لامپ شبیه نور طبیعی است – باعث می شود احساس بهتری داشته باشیم.

همچنین بخوانید: نوردرمانی چیست؟

ریتم طبیعی روز با طلوع خورشید شروع می شود، با نور گرم صبح که به تدریج به رنگ روز خود می رسد، تقریباً 5,000 تا 6,000 کلوین دمای رنگ نور حدود ساعت 2 بعد از ظهر کاهش می یابد. در ظهر و بعد از ظهر میزان نور آبی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و رنگ های گرم شروع به غالب شدن می کنند.

 

رنگ نور و احساس ما

هنگام انتخاب نور باید رنگ نور مهمترین پارامتر باشد (دمای رنگ بر حسب کلوین بیان می شود)

● سفید سرد یا CW ( 5000 – 6500 کلوین)، باعث تقویت و تمرکز می شود.

● سفید خنثی یا NW ( 3500 – 4000 کلوین)، رنگ متوسط، با رنگ نور طبیعی در بعد از ظهر همخوانی دارد. این اثر خنثی بر روی انسان دارد.

● سفید گرم یا WW ( 2700 – 3300 کلوین)، استراحت را آسان‌تر می‌کند و ما را در حالت آرامش قرار می‌دهد. رنگی است که در طلوع و غروب خورشید مشاهده می شود.

انتخاب رنگ نور برای اتاق های مختلف

اکنون می دانید که چگونه به درستی رنگ نور را برای اتاق خود انتخاب کنید.

● اتاق خواب – رنگ گرم (کیفیت خواب شما را بهبود می بخشد و استراحت شما را موثر می کند).

● راهرو – رنگ گرم (این اتاق ها را راحت تر نشان می دهد).

● دفتر – رنگ سرد (به شما کمک می کند تمرکز کنید).

● اتاق هایی با ترافیک زیاد: آشپزخانه، حمام، اتاق نشیمن، کارگاه – رنگ خنثی (رنگ های اشیاء را به واقعی ترین شکل ارائه می دهد و در مراقبت و آرایش روزمره مفید خواهد بود).

● اتاق کودک – رنگ نور باید به سن کودک بستگی داشته باشد. رنگ بهینه برای یک دانش آموز – به خصوص پشت میز – سرد خواهد بود و رنگ گرم به خواب کودک شما در شب کمک می کند.

لازم به ذکر است که همه‌ی این ها با وجود لامپ ال ای دی امکان پذیر میباشد که امکان تولید در دمای نور های مختلف را دارد.

انواع رنگ نور و تاثیر آن بر سلامت انسان

با استفاده از لامپ های LED با تکنولوژی تغییر رنگ می توانید به راحتی رنگ نور را بدون توجه به زمان روز تغییر دهید. با کمک آن می توانید فضایی دنج را در فضای داخلی خانه خود ایجاد کنید که به شما کمک می کند در عصر استراحت کنید. یا رنگی را انتخاب کنید که تمرکز شما را در طول روز افزایش دهد. تنها با چند کلیک کلید نور، رنگ ساطع شده از لامپ تغییر می کند (از سرد، خنثی، به گرم).

یادت باشه که!

منابع نور خود را با نیازهای فرزندتان نیز تنظیم کنید. مطالعه پشت میز به منبع نور اضافی نیاز دارد که به جلوگیری از خستگی چشم، سردرد کمک می کند و یادگیری را موثر می کند. یک چراغ رومیزی را انتخاب کنید که در آن بتوانید رنگ نور را از سرد که در حین مطالعه استفاده می شود به گرم تغییر دهید – برای استراحت عصرگاهی.

چگونه برای نورپردازی برنامه ریزی کنیم؟

شما می توانید نوری را انتخاب کنید که تأثیر مثبتی بر احساس شما داشته باشد. به عنوان مثال، نور مصنوعی LED ، که شبیه به نور صبحگاهی است، می تواند سطح کورتیزول را افزایش دهد و مقاومت در برابر استرس را افزایش دهد. چنین نورپردازی محرک است.

رنگ سرد ریتم روز را تسریع می کند و عملکرد شما را در طول روز بهبود می بخشد.

در شب، بهتر است رنگ گرم نور را انتخاب کنید که به آرامش شما کمک می کند. تولید ملاتونین را در ارگانیسم افزایش می دهد و فشار خون را کاهش می دهد و بدن شما را برای خواب آماده می کند.

به یاد داشته باشید که در فصل پاییز و زمستان بسیار مهم است که اطرافتان را با نوری که تا حد امکان شبیه ریتم طبیعی روز است احاطه کنید. خورشید دیرتر طلوع و غروب می کند، بنابراین با نور مناسب می توانیم برای مدت طولانی تری بهره ور بمانیم.

چگونه نورپردازی ساختمان های مسکونی را انجان بدهیم

آیا می دانستید کار در استفاده از کامپیوتر، استفاده از گوشی های هوشمند و تماشای تلویزیون قبل از خواب برای بدن انسان مفید نیست؟ نور ساطع شده توسط این دستگاه‌ها فعالیت مغز را در سطح بالایی نگه می‌دارد که می‌تواند به خواب رفتن را دشوار کند؟

استفاده از منابع نوری که با استانداردها مطابقت ندارند چه خطراتی دارد؟

● خطر برای چشم و پوست ناشی از اشعه ماوراء بنفش اکتینیک.

● خطر برای چشم ناشی از اشعه UV-A.

● خطر برای چشم از نور آبی.

● خطر مادون قرمز (IR) برای چشم.

● خطر حرارتی برای پوست.

● خطر حرارتی برای شبکیه چشم.

 

ایمنی فوتوبیولوژیکی یکی از الزامات اساسی است که در دستورالعمل های تولید لامپ بایستی گنجانده شود، اما بسیاری از منابع نوری که به بازار عرضه میشوند با این استانداردها مطابقت ندارند. اطمینان حاصل کنید که از لامپ های تولید کنندگان مشهور و دارای گواهی استفاده می کنید.

نور مناسب برای اتاق خواب

رنگ نور برای میز توالت

برای خانم هایی که آرایش خود را انجام می دهند، مهم است که رنگ پوست آنها در آینه طبیعی باشد تا بتوانند سایه مناسب زیرسازی را انتخاب کنند. من توصیه می کنم از لامپ های سنتی استفاده نکنید که طول عمر بسیار کمی دارند، نور مایل به زرد تولید می کنند، انرژی زیادی مصرف می کنند و بسیار گرم می شوند. چراغ‌های فلورسنت سنتی که روی سقف سوسو می‌زنند نیز بسیار ناخوشایند هستند. از طرف دیگر لامپ LED ماندگاری بالایی دارد و بسیار کم مصرف است. این ما را قادر می‌سازد تا رنگ مناسبی را انتخاب کنیم که رنگ طبیعی صورت ما را ارائه کند.

رنگ ها و نور مصنوعی

به غیر از رنگ نور باید به شاخص رندر رنگ (Ra) نیز توجه کنیم که با عددی بین 0 تا 100 بیان می شود. ( تو تولیدات ایران اصلا مطرح نیست :)))) شاخص رندر رنگ (CRI/Ra) لامپ های شما باید باشد. تا حد امکان نزدیک به 100 در این حالت است که نور رنگ اصلی اشیاء را نشان می دهد. شما آن را در اتاق خود، با نگاه کردن به لباس ها و کفش های خود متوجه خواهید شد.

رنگ نور و ایجاد حالت در اتاق نشیمن

هنگام طراحی نورپردازی، باید به یاد داشته باشید که آن را تا حد امکان شبیه به نور روز طراحی کنید.به کمک آن فرآیندهای بیولوژیکی که در بدن شما اتفاق بهتر انجام میشود. لامپ هایی را انتخاب کنید که برای اتاق های خاص مناسب هستند و نیازهای شما را برآورده می کنند.

در این مقاله با تاثیر نور و رنگ آن بر سلامت انسان آشنا شدیم و چه رنگ نوری برای چه مکان و استفاده‌ای مناسب است. فعالیت مجموعه کابلچی بر روی فروش عمده لامپ ال ای دی، فروش عمده چراغ خیابانی، فروش عمده سیم و کابل و… میباشد. که در صورت نیاز میتوانید جهت خرید لامپ ال ای دی فرم مشاوره و فروش را پر نمایید و یا با شماره های موجود در سایت با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

تماس بگیرید